Ligegyldigheden og arrogancen er intakt.

Hos TV selskaberne er plejer ikke død. Han lever i bedste velgående og det er efterhånden på tide at klubberne tager sig sammen og stiller krav til hvorledes TV selskaberne fordeler kampene, inden frustrationerne hos fans bliver så store, at de sætter handling bag ordene om boykot eller lignende.

Det netop offentliggjorte kampprogram for runderne 12-14 og 16-19 er endnu et bevis på at ligegyldigheden og arrogancen er intakt overfor de problemer som lange rejsetider til hverdags kampe giver de medrejsende fans.

Det er ganske enkelt uacceptabelt med rejsetider på mere end 2 timer til hverdagskampe. Det er ganske enkelt uacceptabelt, at man ikke tager denne problemstilling alvorlig specielt i en tid med tilskuer krise. Det må ganske enkelt være et krav fra klubbernes side, at TV selskaberne tager denne problematik op og gør noget ved det.

Ved weekendens arrangement ”Fodbold for folket” i FO huset blev der blandt andet snakket om ”kunden i centrum”, underforstået os fans. Men er det nu også os fans der er i centrum? Set fra vores synspunkt virker det mere som om, at det er TV selskaberne. Det kom også frem at det er klubberne der bestemmer spilletidspunkterne, men Claus Thomsen fra Divisionsforeningen undlod i den forbindelse at nævne, at det er TV selskaberne der vælger hvilke kampe der skal spilles hvornår.

Det er vores opfattelse, at hvor der er en vilje er der også en vej. Vi har derfor set lidt på hvilke alternativer der kunne være i runderne 12-14 og 16-19. Nu skal det for saglighedens skyld pointeres at vi ikke er bekendt med eventuelle klubbers ønsker.

RUNDE 12. byder for Lyngbys vedkommende på en rejse til Aarhus en hverdagsaften. Runden er generelt præget af kampe med lange rejsetider, men det havde alligevel været mere hensigtsmæssigt, at det var ACH-Hobro der skulle spilles mandag aften.

RUNDE 13. er OK

RUNDE 14. Skal Nordsjælland gæste Aarhus en fredag aften. Endnu engang en runde med mange kampe med lange rejsetider, men igen findes der et alternativ med kortere rejsetid SJE-HOB, men rettelig er runden præget af lange rejsetider.

RUNDE 16. skal Helsingør til Hobro om fredagen. Her kunne man med rette have placeret AGF-SIF eller BIF – FCN som fredagskamp.

RUNDE 17. er OK

I RUNDE 18 skal Helsingør til Aarhus fredag aften. Man kunne med fordel have lagt SIF-RFC eller FCK-FCN denne fredag aften.

RUNDE 19. er OK

Det kan altså lade sig gøre, at nedbringe antallet af hverdags kampe med lange rejsetider og derfor er det et udtryk for ligegyldighed og arrogance overfor de medrejsende fans og den aktuelle tilskuer krise at man ikke tager hensyn til rejsetiderne.

Nysir Aarhus og Samlet For Aarhus har tidligere i år været ude med kritik af AGFs antal af hverdagskampe med lange rejseafstande. Blandt andet skrev de: ”Det er på tide at klubberne vågner op! Det er på tide, at der bliver sagt fra! Og det er på tide, at der sættes fokus på, hvor stort et problem det er blevet! For år tilbage stod vi i en lignende situation, hvor vi også druknede i hverdagskampe. Dette endte ud i en periode med stemningsboykot. Hvis der ikke kommer andre boller på suppen, kan vi desværre ende i en situation, hvor lignende kampagner bliver aktuelt igen.”

Det er synspunkterne og holdninger som fanklubben til fulde bakker op omkring og at AGF er særligt hårdt ramt fremgår tydeligt af nedenstående statistik.

AGF Fanclub Aarhus

September 2017