Tifo

Hvad er tifo

15419550_1207844905976989_3778244424034814704_oOrdet “tifo” eller “tifosi” kommer af det italienske ord for supporter og beskriver dermed glimrende det begreb som ordet er kommet til at betyde i nyere tid – nemlig de arrangementer, der skabes på tribunerne af netop supporterne. En tifo er lige dele fysisk arrangement, som den er stemningen på lægterne, hvorfor man får kun den ultimative tifo, hvis begge faktorer er tilstede i et ækvivalent forhold. Ligesom en god tifo i høj grad præges og påvirkes af spillet på banen. Begrebet “en tifo” er dermed ikke entydigt, men kan beskrive alt fra konfetti over flag og mosaikker til store bannere med enten tekst eller billeder. I AGF Tifo beskæftiger vi os også med alle disse ting og vores lagre består ligeledes af alt fra store og små flag, creperuller, konfetti, to-pinds-flag og bannere – alt sammen holdt i de traditionsrige blå og hvide farver. Vi arbejder altid på at udvide vores sortiment og går aldrig af vejen for en ny og banebrydende idé – så hvis du skulle være i besiddelse af en sådan, så tøv ikke med at kontakte os, ligesom vi aldrig siger nej til en hjælpende hånd i forbindelse med tifo – arbejdet!

Vores mål

Vores mål er at skabe en, om muligt, optimal stemning på tribunen, når AGF er på banen og vision er, at gøre tifoerne større og bedre i takt med vores egen udvikling med tiden. Hvorfor vi har valgt at spendere så stor en indsats på AGF kan nogle gange stå som en gåde – men kan bedst beskrives som den følelse, man får ved at opleve en velplanlagt og vellykket tifo – og denne glæde bliver selvfølgelig ikke mindre, hvis AGF opnår det samme på banen!

Hvem er vi

14725545_1150550638373083_76266264573347676_nVigtigst af alt er det først og fremmest at nævne, at den gruppe, der står bag AGF Tifo er en såvidt muligt tværfraktionel gruppe af engagerede fans, der yder en frivillig indsats for at give andre fans en storslået oplevelse, når de besøger danske stadions. Gruppen er finansieret af og funderet i AGF Fanclub Aarhus. Vi arbejder målrettet på at opildne til stemning, der støtter AGF på hjemmebane såvel som udebane. AGF Tifo er på sin vis et pilotprojekt i forhold til samarbejde på tværs af tilhørsforhold i det vi samler folk fra mange forskellige dele af den århusianske fanscene. Vi er et tydeligt bevis på, at fanklubfolk og fraktions-tilhængere sagtens kan arbejde sammen, når de har et fælles mål! Rent teknisk kommer pengene til AGF Tifos arbejde fra fanklubbens kasse, men selve arbejdet udføres af den tværfraktionelle gruppe. Vi mødes jævnligt for at diskutere og planlægge arrangementer og tifoer i forbindelse med kommende kampe – og vi mødes som regel i weekenderne for at lave projekter. Det er sjældent en dans på roser at være fan af AGF og ligeledes er det ikke altid en dans på roser at være en del af tifo-gruppen – man skal forberede sig på at få sit arbejde overvåget af hundredvis af mennesker hver eneste uge, og man står til ansvar overfor disse, hvis tilfældighederne råder og tingene ikke går som de skal. Der bør ikke lægges skjul på, at engagement kræver tid og tid kræver prioritering…

Af samme årsag har vi også altid brug for hjælp og ekstra hænder! Vi byder alle, der har lyst til at give en hånd med, velkommen og opfordrer til, at alle uanset fanpolitisk overbevisning vil støtte op om det fælles tifoarbejde!

AGF Tifo kan kontaktes på  tifo@agf-fanclub.dk