Vores mening

I aften spiller AGF den første kamp i den nye sæson. På en mandag. De efterfølgende syv kampe er placeret på hhv. tre søndagskampe, en fredagskamp og tre mandagskampe.

Altså fem hverdagskampe ud af otte, hvoraf fire er mandagskampe og tre af dem på udebane.

Denne fordeling virker på ingen måde rimelig i vores øjne. Mandagskampe er indiskutabelt de værste kamptidspunkter for fans – især udefans.

Der har igennem de seneste mange år været rejst kritik af mandagskampe fra forskellige kanter, eks. med stemningsboykot det første kvarter i de respektive kampe. Men mandagskampene findes stadig – desværre.

I sidste ende er det op til klubberne og Divisionsforeningen at aftale med rettighedshaverne, hvornår kampene kan spilles.

Det undrer os derfor, at klubberne som helhed ikke har valgt at lytte til den kritik, der gennem mange år har været rejst af mandagskampe.

I torsdags kom det frem, at Nysir Aarhus og Samlet for Aarhus ikke vil bidrage til stemningen i første halvleg af hverdagskampe – på ubestemt tid – for at sætte fokus på den ulige fordeling af hverdagskampe.

Vi har sympati for – og er enige i – målet. Men vi er ikke medafsender på dette budskab. Det skyldes helt simpelt, at vi ikke blev involveret før denne beslutning blev taget. Vi synes ikke om at tilslutte os andres kampagner på bagkant. Hvis man vil have vores støtte, så skal vi inddrages – inden.

Derudover er vi usikre på, om det vil være denne kampagne, der gør forskellen.

Denne kamp har været kæmpet før. Argumenterne er velkendte.
Det betyder ikke, at vi i fanklubben stiller os tilfredse med den skæve fordeling af kampene. Tværtimod. Som sagt, så har det tidligere været prøvet at boykotte stemningsarbejdet i det første kvarter af kampene. Det er nu ændret til tre kvarter. Vi tvivler som sagt på, at det er det, der kommer til at gøre den afgørende forskel.

Skulle en boykot for alvor gøre en forskel og give genlyd, så skulle alle udeblive fra de pågældende kampe. Og det ikke kun til AGF’s kampe, men til alle ligakampe på mandage og fredage. Hverdagskampe er et problem for alle fans. Ikke kun for AGF’ere.

Dermed ikke sagt, at vi aktivt ønsker at modarbejde denne kampagne. Vi vil opfordre til, at hver enkel fan selv tager stilling til, hvordan de bedst bakker holdet op. Vi har en meget stærk forventning om, at alle fans vil respektere hinandens måde at agere på i denne sag, og det uanset om man ønsker at være en del af en stemningsboykot eller ej.

/Bestyrelsen – AGF Fanclub Aarhus