U19 Keeper på mål mod Horsens

I dag mod Horsens på hjemmebane stiller AGF med en trup med to ekstremt unge målmænd. Den ene af dem, Kasper Thiesson Kristensen, kaldet TK, fik noget uventet debut på Brøndby stadion på grund af det røde kort til Oscar Whalley. Det er forventet, at det bliver TK, der skal vogte buret i aften. I årets første udgave af Fæstningen bragte vi et interview med den unge keeper. Det kan du læse i denne her artikel.  Vores medlemsblad Fæstningen 3 sidste årgange kan du finde på følgende link: https://agf-fanclub.dk/faestningen/. Husk at bakke fuld op om den unge keeper i aften, det er en stor opgave for sådan en ung målmand, og derfor skal vi fans bakke op uanset aftenens resultatet og hans præstationer i målet.

Ny reservekeeper er U19-spiller

På grund af Steffen Rasmussens skrantende helbred har David Nielsen været forbi U19 holdet for at finde en reservekeeper til flere kampe, her er valget faldet på Kasper Thiesson Kristensen fra U19-truppen.

Af Anja Lilli Beikes

Kasper er til dagligt gymnasieelev i 2. g på Aarhus Handelsgymnasium Viby. I den seneste tid har han dog flere gange skulle forlade timerne for at træne med førsteholdstruppen. I november kom han så også på bænken som reservekeeper, og det skete så igen i februar, da Steffen Rasmussen blev skadet. Kasper var også med holdet i Portugal, hvor han faktisk kom ind i kampen mod Beijing i det 87. minut. Men hvordan er det at sidde på bænken og vente på en mulig debut for førsteholdet?

”Kasper du blev lidt nervøs i Horsens, da Jovanovic fik næseblod i kampen?”

Ja, det ville være en svær kamp at komme ind i – ikke bare på grund af banen og sneen, men fordi det var en tæt kamp.

”Da du gav udtryk for din nervøsitet, grinte Alexander (Ammitzbøll) og spurgte, om du hellere ville ind i kampen mod FCK? Det var før, at den kamp blev spillet. Men det var heller ikke lige den kamp, du ville foretrække som debut?”

Nej, jeg vil helst ind i en kamp, hvor vi fører solidt, og jeg ikke går hen og bliver afgørende. Debuten skal jo helst være på en ordentlig måde. Det var fedt, da jeg fik lov at prøve at komme ind nede i Portugal til Atlantic Cup i kampen mod Beijing, hvor vi på det tidspunkt førte 2-0.

”I efteråret var du lidt træt af den manglende spilletid på U19, og nu er det så dig, der har været forbi reservebænken på førsteholdet, hvorfor det?”

Det skyldes nok, at jeg er ældre end Daniel (Gadegaard), som også er keeper på U19.

”Hvor er dine forcer som målmand?”

Jeg er god med fødderne, og så er jeg også god en mod en til at få lukket ned.

”Hvor er så svaghederne?”

Jeg har talt med David Nielsen om, at jeg mangler vildskab. Jeg er ret fornuftig og har ikke den aggressivitet, som Jovanovic eksempelvis har. Det er jo ikke noget, der er nemt at træne. Det handler om personlighed.

”I har fået en ny målmandstræner Jacobo Sanz, spanier, hvordan er han som træner?”

Det har været meget anderledes, og hårdt. Nede i Portugal trænede jeg alene med ham, da Steffen var skadet. Vi trænede puls træning. Det er en meget anderledes form for træning. Jeg tror, at han kan hjælpe mig med at få lidt mere vildskab. Han viste mig et klip, hvor han blev udvist i en kamp. Han minder mere om Jovanovich. Efter han er kommet, har træningen fået et andet fokus, og vi lærer anderledes teknikker.

”Hvordan synes du så at Ruben Selles, den nye assistenttræner, har påvirket træningen siden januar?”

Ruben forsøger at få basiskonceptet på plads, der er blandt andet blevet øvet rigtigt meget pasningsspil.

”Nu er Steffen klar igen, så hvordan ser din fremtid hos AGF ud?”

De næste måneder skal vi finde ud af min fremtid. Hvis Steffen stopper til sommer, køber AGF jo nok en ny keeper, men måske kan jeg være 3. målmand. David har heldigvis mod på at bruge unge spillere, men bare det at have fået tilliden, det har været fedt! På U19 har jeg jo ikke fået meget spilletid her i foråret, da jeg har været en del inde i førsteholdstruppen, til gengæld har jeg så fået spillet på reserveholdet.