Faktatjek: Lyver pressechefen i FCK for åben skærm?

I et live tv-interview kommer pressechefen i FCK med påstande omkring det nye udebaneafsnit i Parken, der viser sig at være usande.

Det har skabt stor debat, at fansene fra 12 ud af 14 klubber i Superligaen har boykottet udebaneafsnittet i Parken på grund af de forhold, som hjemmeholdet byder dem.

Problematikken med det tomme udebaneafsnit blev diskuteret på tv i forbindelse med torsdagens pokalkamp mellem FC København og AGF.

Jes Mortensen, der er pressechef i FC København, lagde ud med at påstå, at man i FC København ikke var bekendt med kritik af udebaneafsnittet, før den fælles boykot blev meldt ud.

Det undrer os meget, da både AGF Fanclub og AaB Support Club allerede i foråret 2016 kom med kritik af det nye udebaneafsnit i Parken. Jes Mortensen har endda selv svaret på AGF-fansenes kritik i selv samme forår.

Det arrogante svar på fansenes kritik af udeholdets fanforhold lød dengang på, at fansene blot kunne synge lidt højere, så skulle man nok kunne høre dem. Afsenderen af svaret var pudsigt nok Jes Mortensen.

Så det passer ganske enkelt ikke, når Jes Mortensen og FC København påstår, at de ikke har fået kritik af udebaneafsnittet før den fælles udmelding om boykot, der blev sendt ud i februar 2017.

A11 godkendt til Champions League?

I interviewet fortæller Jes Mortensen, at udebaneafsnittet på Øvre A lever op til UEFA’s krav. Dette tillader vi os at stille os kritiske overfor. Der er I UEFA’s turneringer et krav om minimum fem procent af stadionkapaciteten – i Parkens tilfælde 1.903 ud af 38.065 pladser – skal tildeles udeholdet.

Derudover kan det undre, at man her i foråret til kampe i netop UEFA’s turneringer ikke har benyttet A11 til udeholdets fans, men derimod D-tribunen. Og det til trods for, at Jes Mortensen i interviewet forklarer, at der er en lang række af krav til udeholdets afsnit – som D-tribunen angiveligt ikke lever op til, når det kommer til Superligakampe. Og det selvom Lyngbys fans i sommer oplevede at få D-tribunen stillet til rådighed.

A11 overholder sikkerhedsmæssigt UEFA’s regler fordi det europæiske fodboldforbund kun tillader all-seater tribuner til internationale kampe, og de har derfor ikke regler for ståtribuner. Man må formode, at udeholdets afsnit skal betragtes som en ståtribune, da der her er opstillet et capotårn, som man ser det ved normale ståtribuner herhjemme.

Det danske regelsæt er desuden mangelfuldt når det kommer til regler for ståtribuner, der findes faktisk kun anbefalinger (som FC København i øvrigt heller ikke overholder).

Modsat Danmark har man i England formuleret en række reelle sikkerhedskrav for et stå-afsnit. Ser vi på disse krav, overskrider A11 grænserne for højden på tribunens trin uden bølgebrydere med mere end 200 procent.

Den fejlagtige Aarhus-sammenligning

Jes Mortensen fortæller i interviewet, at afsnittet er fuldt ud på højde med, hvad der ellers er af udebaneafsnit herhjemme, blandt andet i Aarhus.

”Når man for eksempel er i Aarhus og spille, er man også placeret på et udebaneafsnit på en løbebane på en øvre tribune, og AGF’s egne fans, når de er på hjemmebane, stiller sig på øvre.”

Her overser Jes Mortensen dog flere væsentlige pointer.

I Aarhus er vi også rigtigt trætte af den løbebane og stadion i det hele taget. Paradoksalt nok står fansene på de øvre afsnit, fordi vores stadion i Aarhus er så ringe. Muligheden for at gå ned er dog til stede, og folk gør det i stor stil. Også selvom Jes Mortensen ifølge interviewet aldrig har set fansene gøre det.

Vi kan tilmed afsløre overfor Jes Mortensen, at selv FC Københavns fans går ned på de nedre tribuneafsnit i Aarhus engang imellem, hvilket billeder på FC København Fan Clubs hjemmeside tydeligt viser her.

En del af vores kritik af A11 har netop været udeholdets fans manglende mulighed for at være tæt på spillerne. Den mulighed er trods alt til stede i Aarhus – på et dårligt indrettet stadion.

Når Jes Mortensen ikke ser “AGF køre en mobiltribune ud til udeholdets fans, som de gør til deres egne”, er det, fordi det ikke er normal praksis, som FC Københavns pressechef antyder i interviewet.

På to og et halvt år har AGF testet en mobiltribune til fem udvalgte kampe. Mobiltribunen er brugt for at sætte fokus på, at AGF vil have et nyt stadion. Den er brugt for at vise, hvilken effekt det vil have at få fansene tættere på banen i Aarhus.

Udeholdets fans er en del af oplevelsen

Vi og de andre klubbers fans anerkender behovet for – og ikke mindst vigtigheden af – at sikre fremtidens fodboldfans. Dog mener vi ikke, at det skal ske på bekostning af udeholdets fans.

Kampen på tribunerne er en kamp i kampen og en lige så stor del af totaloplevelsen som spillet på banen. Ikke bare for tilskuerene på stadion, men også for tv-selskaberne og deres seere.

Vi har foreslået løsninger der vil sikre, at FC København kan fortsætte med at fylde D-tribunen med familier, når vi er på besøg.

Desværre bliver FC København ved med at fremstille kritikken som et ønske om udelukkende at tage pladser på den eneste tilnærmelsesvist fyldte tribune i Parken.

Alt imens FC København taler for at placere udeholdets fans i den fjerneste afkrog af stadion, har man i den bedste engelske fodboldrække besluttet, at udeholdets fans som minimum skal tildeles ét afsnit placeret tæt på banen.

Og så kan det i øvrigt undre, at A11 ikke bliver brugt til sponsorer og børnefamilier, når nu forholdene er så gode – endda bedre end på D-tribunen. For man vil vel byde disse grupper af tilskuere de bedste forhold som overhovedet muligt?

Hele interviewet kan du se her.

Venlig hilsen AGF Fanclub Aarhus, Auxilia (AaB), Black Wolves (FCM), Blue Knights (EfB), Den Gule Fare (ACH), De Stribede (OB), Lyngby Fans (LBK), Nysir (AGF), Randers FC Support (RFC), Shamrock Ultras Viborg (VFF), SIFosis (SIF), Stoltheden (SIF), SønderjyskE Fodbold Support (SJE), The Green Pride (VFF), Wild Tigers (FCN) Ultras Midtjylland (FCM) og AaB Support Club (AaB)